« Mat och recept

Planera veckan med billig och hälsosam mat

Det är inte ovanligt att vardagarna kan vara stressiga och så ska man se till att laga en god middag på det, mellan jobb, hämta barn, träna och andra måsten. Bra artiklar om hälsa och annat kan du hitta på https://memories-in-poetry.com/. Här i denna text idag tänkte jag ge er bra tips för hur du på bästa sätt kan äta både hälsosamt och billigt.

Veckoplanera

Planera vad du ska laga till middag kommande vecka redan under helgen. Du sparar mycket tid och energi om du redan vet vad du ska laga och har förberett för det. Du kan skriva en lista på vad som ska ätas samt även handla hem det i god tid. 

Satsa även på att äta mer grönt, då vegetariskt är både hälsosamma, billiga och så gott. De flesta recept går fint att göra mer gröna genom att byta ut kött mot exempelvis linser och bönor. Det är ett enkelt sätt att få in mer grönsaker i vardagen.

Laga storkok och matlådor

Under lediga helger kan du även passa på att göra storkok. Perfekt för matlådor att ha med till jobbet eller ta fram hemma med för den delen efter jobbet. Det finns många bra recept för matlådor och mat som grytor, soppor och lasagne är pefekta, då de nästan blir godare dagen efter. Se även till att alltid laga dubbla portioner. 

Bra saker att handla är råvaror efter säsong då de ofta är mer prisvärda och håller bättre kvalitet och smak än när de inte är det. Planera dina middagar och välj recept med hänsyn till vad som skördas just nu. Bra är även att satsa mycket på rotfrukter, kål och linser. I Sverige odlas mycket rotfrukter och kål. Och det finns mängder av recept som lyfter råvarorna till riktigt smakrika måltider. Att äta och laga mat på morötter, potatis, rotselleri och kål ger dig rätter som är billiga, smakrika och fulla av näring. 

Även linser är ett smart val för en billig och bra middag. De är både proteinrika och fulla av nyttiga näringsämnen.

Så du ser, det går laga bra, billig mat, snabbt.

25 jan 2021